Dieta seniora – co ją wyróżnia?

  • 0
  • 28 października 2016

Właściwe odżywianie się seniora musi uwzględniać pewne ograniczenia związane z podeszłym wiekiem. Jesień życia to szczególny czas, niestety często obfitujący w różne choroby i dolegliwości. Nasi seniorzy nie przywiązują zbyt dużej wagi do własnego sposobu odżywiania się. Jeśli doliczyć do tego faktu problemy z pamięcią, ograniczoną sprawność ruchową, problemy z uzębieniem uniemożliwiające bądź utrudniające przeżuwanie pokarmu, ograniczone możliwości finansowe oraz przewlekłe choroby, na które zapadają osoby w podeszłym wieku, podsumowanie jasno wskaże na dramatyczną sytuację żywieniową seniorów. To z kolei pogłębia istniejące dolegliwości, a często jest także zalążkiem kolejnych. Odpowiednio skomponowana dieta, zaspokajająca specyficzne żywieniowe potrzeby seniora, może pomóc w wyeliminowaniu wielu schorzeń dietozależnych oraz istotnie wpłynąć na samopoczucie starszej osoby.

Zła dieta osób starszych – gdzie leżą przyczyny?

Odpowiedni sposób odżywiania się dedykowany osobom w podeszłym wieku jest niezmiernie istotny. Dlaczego? Powodem są tutaj między innymi oczywiste zmiany, jakie zachodzą w organizmie człowieka wraz z upływem kolejnych lat życia. Wiele z tych zmian ma charakter niekorzystny i wywołuje sporo codziennych dolegliwości. W przypadku układu pokarmowego zmiany dotyczą głównie problemów z trawieniem. Zmniejsza się bowiem ilość soków żołądkowych oraz wydzielanej śliny, która zawiera enzymy trawienne. Jelita pracują zdecydowanie wolniej, kosmki jelitowe nie wykazują już takiej aktywności, stają się krótsze i szersze. Mikroflora jelita grubego zostaje zubożona, co utrudnia procesy przyswajania składników odżywczych przez organizm. Wszystkie te zmiany wywołują najczęściej szereg dolegliwości, a nawet chorób. To z kolei skutecznie odbiera seniorom apetyt i motywację do zadbania o swój jadłospis.

Złe nawyki żywieniowe jedynie pogłębiają proces niekorzystnych zmian zachodzących w układzie pokarmowym i całym organizmie osoby starszej. Węglowodany proste, np. w postaci białego pieczywa, tłuszcz zwierzęcy pod każdą postacią oraz żywność wysoko przetworzona o przedłużonym okresie ważności, np. konserwy, – to niestety bardzo częsty, skrócony jadłospis seniora.

Przyzwyczajenia to nie jedyna kwestia determinująca niewłaściwą dietę osób starszych. Ograniczenia finansowe wymuszają oszczędności, głównie podczas zakupów produktów żywnościowych. Seniorzy wybierają ponad to produkty o przedłużonym terminie przydatności w sytuacji, gdy nie są w stanie robić codziennych zakupów. Z tego powodu też ograniczają bądź rezygnują zakupu szybko psujących się owoców i warzyw. Z kolei problemy z uzębieniem uniemożliwiają spożywanie tak wartościowych składników diety, jak np. orzechy.

Właściwa dieta dla seniora – podstawowe zalecenia

Dieta seniora cierpiącego na przewlekłe choroby, typu cukrzyca, niewydolność nerek, osteoporoza, bądź problemy naczyniowo-sercowe zawsze powinna być szczegółowo skonsultowana z lekarzem. W tym przypadku warto poradzić się w kwestii zaleceń żywieniowych z dietetykiem i wspólnie skomponować jadłospis dla bliskiego nam seniora.

Dieta zdrowego seniora nie różni się natomiast w znaczący sposób od diety przeciętnego dorosłego człowieka. Komponując jadłospis dla bliskiej nam osoby starszej warto pamiętać jednak o kilku podstawowych zaleceniach:

  1. Przeciętne zapotrzebowanie energetyczne przewidziane dla osoby w podeszłym wieku to 1500-1700 kcal na dobę w przypadku kobiet, oraz 1800-2000 kcal na dobę w przypadku mężczyzn.
  2. Dieta powinna uwzględniać 4 lub 5 niewielkich posiłków dziennie.
  3. Postawę diety powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, następnie warzywa i owoce. Nie mniej ważne jest wartościowe, chude białko zwierzęce i nabiał. Seniorzy niestety nie pamiętają o regularnym nawadnianiu organizmu, warto zatem pilnować, by spożywali codziennie od 1,5 do 2 litrów płynów.
  4. Problemy i braki w uzębieniu mogą skutecznie zniechęcać lub wręcz uniemożliwiać spożywanie niektórych potraw. Należy zadbać zatem o odpowiednią konsystencję posiłków. Zupy mogą mieć postać kremów, owoce można zmiksować tworząc gęsty mus. Rozwiązaniem są tutaj także domowe, mięsne galarety, biały ser, drobno starte warzywa oraz domowe pasty jajeczne.
  5. Komponując dietę seniora nie unikajmy tłuszczu. Ważne jednak, aby był to zdrowy tłuszcz roślinny – dziennie wystarczą 2 – 3 łyżki oleju rzepakowego, lnianego lub oliwy z oliwek.
  6. Pamiętajmy o rybach. Spożywanie około 200g ryby dwa razy w tygodniu zaopatruje organizm w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które pomagają w obniżaniu poziomu cholesterolu. Poza tym ryby, zwłaszcza tłuste, zawierają spore ilości witaminy D, zapobiegają chorobom serca i miażdżycy.
  7. Wybierając produkty mleczne należy stawiać na te fermentowane. Ich trawienie jest zdecydowanie łatwiejsze dla osłabionego układu pokarmowego. Ponad to doskonale wzbogacają naturalna florę bakteryjną jelit.

Komentarze:

Leave a Reply