Dieta dobra dla serca seniora

  • 0
  • 12 lipca 2017

Od naszej diety zależy naprawdę wiele ? zdrowie, ogólne samopoczucie, pamięć, kondycja. Nie inaczej wygląda kwestia ta w przypadku seniorów. Tutaj jednak warto mieć na uwadze szczególne wymagania osób starszych w zakresie podaży odpowiednich składników i substancji odżywczych. Wiąże się to miedzy innymi z występowaniem wśród seniorów wielu schorzeń i chorób, między innymi cukrzycy, nadciśnienia, czy też problemów z sercem. Dieta może tutaj bardzo pomóc lub też znacząco zaszkodzić. Jaka zatem powinna być dieta dobra dla serca naszego seniora?

Dieta kardiologiczna ? co ją wyróżnia?

Dieta dedykowana osobom chorującym kardiologicznie lub jedynie szczególnie narażonym na tego typu schorzenia, nie różni się wyjątkowo od normalnej, dobrze zbilansowanej i po prostu zdrowej diety. Najczęściej posiłki, jakie przygotowywane są dla seniorów przez dom opieki dla osób starszych, znakomicie odpowiadają wymaganiom diety kardiologicznej. My sami również jesteśmy w stanie w prosty sposób dostosować codzienne menu do wymogów charakteryzujących ową dietę.

Dietę kardiologiczna poleca się zarówno osobom starszym mających problemy z sercem, jak i wszystkim zdrowym, którzy jednak chcą zachować ?serce silne jak dzwon? na naprawdę długi czas. Dieta kardiologiczna opiera się na kilku podstawowych zasadach, do których należą:

  1. Ograniczanie tłuszczów nasyconych (głównie pochodzenia zwierzęcego).
  2. Zredukowanie spożycia soli.
  3. Zupełne wyeliminowanie z jadłospisu żywności wysoko przetworzonej.
  4. Rezygnacja z żywności modyfikowanej.
  5. Regularne spożywanie w ciągu dnia kilku, jednak niewielkich posiłków.

Jakie konkretnie produkty wzmacniają serce?

W diecie seniora, dobrej i wartościowej dla jego serca, warto zadbać o produkty, które znakomicie wpływają na jego stan i kondycję kardiologiczną. Będą to między innymi:

  • chudy drób i ryby,
  • oleje roślinne, w tym głównie oliwa z oliwek i olej rzepakowy,
  • niesłodkie owoce, głównie cytrusy, w tym dobroczynny w działaniu grejpfrut (owoc ten obniża ciśnienie, poziom cholesterolu i zapobiega miażdżycy),
  • warzywa strączkowe,
  • kasze (warto dbać o ich zróżnicowanie),
  • płatki zbożowe, głównie lekkostrawne płatki jaglane i owsiane.

Ze słodkości dozwolona jest tutaj jedynie gorzka czekolada, natomiast z trunków ? czerwone wytrawne wino. Warto jednak pamiętać, że, jak w każdej diecie, liczy się tutaj przede wszystkim konsekwencja i zróżnicowanie diety, aby nie zabrakło w niej żadnych niezbędnych składników odżywczych.

Komentarze:

Leave a Reply