Aktywność to lepsza jakość życia. Oto 4 sposoby na aktywność osób starszych

  • 0
  • 24 lipca 2017

Jesień życia wcale nie musi oznaczać rezygnacji z tego, co dana osoba lubi w życiu robić lub gdzie bywać. Niezależnie od tego, czy senior mieszka sam, z rodziną, czy może wspiera go na co dzień dom opieki dla osób starszych, aktywność może zostać naturalnie wpisana w jego codzienność. Pasja i aktywność to bowiem recepta na dłuższe i lepsze życie. W jaki sposób nasi seniorzy mogą spędzać aktywnie i ciekawie czas?

1. Spotkania z rodziną

Senior jest potrzebny rodzinie, a rodzina seniorowi. Tak jest, choć czasem wydaje się, że młodzi w codziennym pospiechu niczego nie zauważają i na nic nie maja czasu. Warto podtrzymywać bliskie, rodzinne relacje, dlatego też wspólny spacer, wyjście na działkę, czy niedzielny obiad mają tutaj kluczowe znaczenie.

Jeśli wydaje się nam, że nasz senior unika kontaktu lub wyjście z domu sprawia mu po prostu kłopot, inicjujmy spotkania i pomóżmy w tego rodzaju aktywności starszym członkom naszej rodziny. Jeśli osoba starsza na co dzień przebywa w domu seniora lub innego typu domu opieki, pamiętajmy o regularnych odwiedzinach – to także stanowi rodzaj aktywności dla osób w podeszłym wieku.

2. Realizowanie pasji

Jesień życia to właśnie ten czas, kiedy na własne pasje można przeznaczać codziennie niemal każdą minutę dnia. Poza tym nie jest tajemnicą, że realizowanie swoich pasji i zainteresowań to recepta na młodość i lepszą formę, zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Dlatego zachęcajmy osoby starsze do tego, aby powróciły do swojego, może nieco już zakurzonego hobby, lub wręcz odkrywały nowe pasje i zainteresowania. Malowanie, gra w szachy, spacery, a nawet taniec, czy po prostu słuchanie ulubionej muzyki – wszystko to stanowi doskonałą formę aktywności seniorów, a także rozwija relacje interpersonalne, pomaga w samoakceptacji i dostarcza lepszego samopoczucia.

3. Ruch, zwłaszcza na świeżym powietrzu

Nawet niewielka dawka ruchu to całkiem pokaźna dawka endorfin (hormonów szczęścia), lepsze samopoczucie, humor i poprawa kondycji. Dlatego tak istotne jest aby, jeśli to tylko możliwe, zadbać o aktywność fizyczna osób w podeszłym wieku. Spacer, popularne w ostatnim czasie nordic walking, a może taniec? Warto korzystać z ruchu jak najczęściej.

4. Spotkania, warsztaty, kluby seniora

Może w pobliżu miejsca zamieszkania naszego seniora działa jakiś lokalny klub dedykowany osobom starszym, a zapewniający im rozrywkę, towarzystwo i możliwość spędzenia czasu wśród osób w podobnym wieku i z takimi samymi pasjami? Nawet jeśli senior na co dzień przebywa w domu opieki dla osób starszych, warto zainteresować się tego rodzaju aktywnością. Cyklicznie organizowane spotkania, warsztaty rękodzieła i tym podobne wydarzenia mogą być dla seniora wartościowym doświadczeniem.

 

 

Komentarze:

Leave a Reply